vrijdag 18 januari 2013

Pekel pleegt aanslag op fietsketting

Dinsdagochtend lag er hier een flinke laag sneeuw (ca. 7 cm). Dinsdag ben ik met de auto naar het werk gegaan. Hoe het toen op de fiets was weet ik dus niet. Met de gedachte dat grip en lekbestendigheid met kou en gladheid zwaarder tellen dan snelheid heb ik 's avonds de Kojak rond het achterwiel vervangen door de Supreme. De Kojaks voor heb ik laten zitten. Drie smalle Supremes is mij te vermoeiend.

Woensdag was een koude dag. Toen ik 's ochtends vertrok gaf de thermometer -8,5°C aan, toen ik 's middags thuis kwam -4,5°C. De wegen en fietspaden op mijn woon-werkroute tussen Barendrecht en Maassluis-West waren, afgezien van enkele stukken fietspad, een weg door een woonwijk, een afgelegen weggetje en een viaduct, vrijwel sneeuwvrij. De inspanningen van sneeuwschuivers en strooiwagens hadden duidelijk hun vruchten afgeworpen.

's Avonds bleek dat de pekel mijn trike had ontzien. De ketting was redelijk schoon gebleven en er was weinig roest te bekennen. De ketting heb ik met een lap schoon gemaakt en gesmeerd.
 


Vrijdag was andere koek. 's Ochtends bij vertrek was het -2°C, toen ik tegen de middag naar huis ging was het 0°C. Met de wind pal tegen en de Supreme achter was het een zware trap naar huis. Ik kon de snelheid maar met moeite rond de 25 km/u houden.

Na afloop bleek dat de pekel nu wel flink had huis gehouden. Op de foto's is goed te zien hoe de ketting en het achterwiel onder een roestachtige smurrie zaten. De smurrie liet zich overigens makkelijk van de fiets afspuiten met de Gardena drukspuit. De ketting heb ik met diezelfde drukspuit goed uitgespoeld, goed droog gewreven en weer gesmeerd.

Als toetje bleken er deze week 3 spaken in de voorwielen gesneuveld te zijn, twee links, één rechts. Alle spaken zijn net onder de bovenkant van de spaaknippels afgebroken. Het vervangen is een klusje voor morgen.

Km. stand: 19.977

4 opmerkingen:

  1. 'k Schreef ergens anders het volgende:
    "En zoals gewoonlijk zijn direct na thuiskomst beide fietsen afgespoeld met 'n warm sopje van autoshampoo. Hiervoor gebruik ik de tuingieter met broes. Het afspoelen beperkt zich trouwens tot wielen, derailleurs, omgeving van de crankas, inclusief pedalen. ff Stuiteren met de fietsen om het meeste water af te schudden en ze kunnen weer de berging in."

    Misschien een bruikbare tip?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wijnandt,

      Bedankt voor de tip! Het belangrijkste is volgens mij om de fiets zo snel mogelijk na een pekelrit af te spuiten of af te spoelen. Het voordeel van de drukspuit vind ik dat je heel gericht kunt schoonmaken en weinig water nodig hebt.

      Met vriendelijke groet,
      Hans.

      Verwijderen
  2. 'k Heb ook een Kaercher hogedrukspuit, maar zal 'm nooit op m'n fietsen gebruiken: daarmee richt je meer schade aan dan je lief is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mee eens,en ik begrijp de verwarring. Ik bedoel een Gardena drukspuit zoals die op http://1.bp.blogspot.com/-yDgl0yyw288/TjrlWJYsq_I/AAAAAAAABlQ/PDzLrKdXeeI/s1600/GARDENA%2BDrukspuit%2B5%2Bliter.jpg

      Met vriendelijke groet,
      Hans.

      Verwijderen

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.