donderdag 10 januari 2013

Brake pad spreader opgevouwen

Na stevig remmen voor een haakse bocht liep de linker schijfrem aan en maakte een licht ratelend geluid. Ik ben even gestopt om de schijfrem te bekijken, maar ik kon er zo gauw geen oorzaak van vinden. Omdat ik nog maar vier kilometer naar huis te gaan had ben ik rustig verder gereden.

remblokken en pad spreader
restant van de pad spreader
inner pressure foot
Toen ik de volgende dag de oorzaak probeerde te achterhalen, en het voorwiel wilde verwijderen, bleek de grote rode afstelknop van de schijfrem muurvast te zitten. Met deze afstelknop wordt de zogenaamde "inner pressure foot" ingesteld. Deze zat zo vast dat ik de torx kop van dit drukvoetje heb geforceerd. Daarom heb ik de remklauw uit elkaar geschroefd en heb ik de rode knop - eigenlijk meer een afdekkapje - met een schroevendraaier van zijn zeskantige as gewipt. Op het vrij gekomen zeskantige asje heb ik een ringsleutel gezet, en na stevig heen en weer wrikken kon ik de afstelknop uiteindelijk toch helemaal los schroeven. Toen werd ook de oorzaak van het aanlopen en ratelen van de rem duidelijk. De pad spreader was aan één kant naar binnen gevouwen. Het ratelende geluid werd veroorzaakt doordat de pad spreader tegen de remschijf en de sleuven daarin aanliep. Dat heeft ook zijn sporen nagelaten in het oppervlak van de remblokjes. Hetzelfde probleem heb ik ongeveer een jaar geleden ook gehad, zie hier.

Bij het terugplaatsen van de "inner pressure foot" heb ik de schroefdraad hiervan voorzien van een flinke lik Shimano anti-seize montagepasta, in de hoop dat deze hierdoor voorlopig goed gangbaar blijft. Daarna heb ik het rode kapje weer op zijn plek gedrukt, de remklauw weer in elkaar geschroefd en de remblokjes gemonteerd. Ik had maar één stel remblokjes liggen, dus heb ik alleen de remblokjes aan de linker kant vervangen.

Tenslotte heb ik zowel links als rechts de buitenkabels van de remmen vervangen. Beide kabels gaven namelijk zoveel weerstand dat het enthousiasme waarmee de remgrepen naar hun uitgangspositie wilden terugkeren danig was afgenomen.

Km. stand: 19.722

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.