zondag 21 oktober 2012

Kettingwiellagers vervangen

Kettingwiel met versleten lagers
Lagers gedemonteerd, nieuwe lagers
Kettingwiel weer op z'n plek
Na een periode met wat standaard klussen (vervangen van de voorbanden, twee stangkoppen, drie spaken en een derailleurkabel) had ik weer eens met een (voor mij!) nieuwe klus te maken.

Tijdens het wekelijkse onderhoud aan de trike viel me op dat kettingwiel veel zijdelingse speling had. Tijdens het fietsen had ik er niets van gemerkt, maar het leek me toch raadzaam om actie te ondernemen. Nadat ik het kettingwiel had gedemonteerd bleek dat de (nog originele) lagers na 17.734 km totaal versleten te zijn. Gelukkig had ik al een tijdje een stel nieuwe SKF 608-2RSH lagers op de plank liggen.

Het verwijderen van de oude lagers bleek eenstuk makkelijker te gaan dan verwacht. Door een platte schroevendraaier schuin in het gat van het lager te steken met de punt tegen het tweede lager aan, het geheel te draaien zodat de achterkant van de schroevendraaier naar beneden wijst en het geheel tegen te grond aan te tikken kwam het eerste lager al na een paar tikjes los. Het verwijderen van het tweede lager ging op dezelfde manier, alleen ging dat nog eenvoudiger doordat de schroevendraaier makkelijker tegen het te verwijderen lager te zetten is.

Het eerste lager lieten zich makkelijk op zijn plek drukken en, na het plaatsen van het vulringetje, zat ook het tweede nieuwe lager snel op zijn plek. Dat vulringetje is essentieel! Uit ervaring kan ik vertellen dat een kettingwiel zonder dat vulringetje na montage niet te verdraaien is. Niet vergeten dus dat vulringetje!

Daarna kon het kettingwiel weer op de trike gemonteerd worden. Dat is een kwestie van een bout door de as van het kettingwiel, een vulringetje en de bevestigingsplaat van de kettingbuizen in de daarvoor bestemde bus in het frame steken en deze bout vast draaien. Overigens kan die bevestigingsplaat wat verdraaid worden zolang de genoemde bout nog niet is aangedraaid. Ik heb echter niet de indruk dat de hoek waarmee de bevestigingsplaat aan het frame bevestigd erg nauw luistert. Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat het kettingwiel vrij loopt, en dat de ketting zo min mogelijk druk op de uiteinden van de kettingbuizen uit oefent. Tenslotte heb ik nog even gecontroleerd of de aandrijving soepel verliep. En jawel hoor, alles liep als een tierelier:)

Km. stand: 17.734

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.