zaterdag 13 oktober 2012

Divers onderhoud

10-08: linker voorwiel spaak #7

13-08: voorbanden

17-08: stangkoppen binnenzijde
De afgelopen maanden heb ik vooral lekker gefietst, en heb ik vrij weinig onderhoud hoeven te plegen. Iets wat wel regelmatig terug komt is het vervangen van gebroken spaken in de voorwielen. Met name de spaken in het linker voorwiel hebben de neiging de geest te geven. Dat is jammer, want het vervangen van een spaak vind ik toch aardig wat werk.

Op 13 augustus, nota bene mijn eerste werkdag na de zomervakantie, had ik tijdens mijn rit huiswaarts, met nog 10 km voor de boeg, gelijk een lekke band te pakken. De rechter voorband liep gestaag leeg. Geen probleem, het was lekker weer. 's Avonds bleek dat de buitenbanden al behoorlijk dun waren. Na 5.169 km heb ik daarom de oude Kojaks door nieuwe Kojaks vervangen.

Op 17 augustus heb ik binnenste stangkoppen van de besturing, na 12.664 km, vervangen. Er zat veel speling in de stangkoppen, en dat merk je tijdens het fietsen door het minder strakke sturen. De buitenste stangkoppen heb ik al eerder, op 25 februari, na 8.995 km vervangen.

Tijdens de thuisrit van 12 september schakelde de achterderailleur heel slecht naar de kleinere kransjes. Thuis bleek de schakelkabel, op de grens van de derailleurschakelaar en de buitenkabel, op een paar draadjes na gebroken. Na het vervangen van de schakelkabel ging het schakelen weer als vanouds.

12-09: derailleurkabel
13-10: rechter voorwiel spaak #1
13-10: linker voorwiel spaak #8

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.