vrijdag 16 maart 2012

Ketting kuis versleten

drie schakels kaduuk
ketting uitgerekt
oude cassette
zwaartekracht ingezet
nieuwe ketting
nieuwe cassette en ketting
Vandaag, bij het wekelijkse onderhoud aan de trike, bleef de poetsdoek bij het schoonmaken van de ketting een aantal keren haken. Al gauw bleek waarom. Maar liefst drie schakels stonden op springen. Ik ben blij dat ze daar nog even mee gewacht hebben!

Veel vertrouwen in de ketting had ik niet meer, maar ik was benieuwd of de kettingslijtagemeter (caliber) ook aan zou geven dat de ketting versleten was. Nou, dat bleek overduidelijk. Beide kanten van de caliber zakten met het grootste gemak in de ketting: kuis versleten dus.

Nieuwe kettingen en een cassette had ik al een tijdje in huis, en hoewel de cassette er nog goed uit zag, heb ik zowel de ketting als de cassette vervangen, de ketting weer door drie stuks SRAM PC971 en de cassette weer door een Shimano HG50-9 12-25T

Als de ketting onderweg breekt, en uit één of meer kettingbuizen is gevallen, vind ik het een hele toer om de ketting weer in de kettingbuizen terug te lepelen. In eigen tuin valt dat erg mee. Door de trike aan de voorkant flink hoger op te hangen dan aan de achterkant helpt de zwaartekracht een flink handje mee, mits je de kettingdelen natuurlijk op het hoogste punt in de kettingbuizen stopt.

Nadat de afzonderlijke kettingen aan elkaar vast gemaakt waren, bleek de ketting nog iets te lang. Inkorten met vier schakels bleek voldoende om de juiste kettinglengte te krijgen.

Na afloop was ik natuurlijk benieuwd of de caliber nu ook in de ketting weg zou zakken. Dat bleek gelukkig niet het geval:)

Km. stand: 12.913

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.