zondag 4 maart 2012

6-sp achterderailleur vervangen

trike in de takels
de nieuwe
Op mijn ICE Vortex was standaard een SRAM X7 9-sp achterderailleur gemonteerd. Die deed het goed, alleen ... vanaf het begin verliep het schakelen naar het kleinste tandwiel moeizaam. Wanneer ik tijdens de afdaling in de Beneluxtunnel opschakelde naar de grootste versnelling belandde de ketting meestal niet op het kleinste (12T) tandwieltje. Soms wel, maar dan pas op het moment dat ik al weer terug wilde schakelen voor de klim.

In eerste instantie weet ik dit schakelprobleem aan de afstelling van de achterderailleur. Diverse malen heb ik de derailleur schoon gemaakt, gesmeerd en de afstelling wat aangepast. Klinkende resultaten bleven echter uit. Ook het smeren van de versnellingskabel en het optimaliseren van de route van deze kabel mochten niet baten. Omdat ik deze versnelling toch nauwelijks gebruik had ik me uiteindelijk maar neergelegd bij deze tekortkoming, dan maar wat sneller trappen tijdens deze ene afdaling.

Anders werd het toen de naastgelegen (13T en 14T) tandwieltjes ook in de malaise gingen delen. Wat ik er ook aan deed, mijn inspanningen mochten niet baten. Het probleem is dat de derailleur tijdens de beweging naar de kleinere tandwielen blijft hangen, hapert. Uiteindelijk heb ik voor de weg van de minste weerstand gekozen en een nieuwe achterderailleur besteld, een SRAM X9 9-sp. Gisteren heb ik deze gemonteerd en ... deze blijkt geen enkel probleem te hebben om het volledige spectrum aan tandwielen te bedienen:)

Km. stand: 12.530

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.