zondag 15 april 2012

Diverse vervangingen

De afgelopen weken heb ik een aantal onderdelen vervangen, waarvan hier verslag.

1. Remgrepen

De originele Tektro remgrepen rammelden er met name op klinkerwegen lustig op los, hetgeen met een flink kabaal gepaard ging. Het voordeel was dat iedereen me aan hoorde komen, maar zelf vond ik het niet zo'n fijn gehoor. Oorzaak was dat de remgrepen in de loop van de tijd veel speling hadden gekregen op het draaipunt.

veel speling op het draaipunt
'rammelaars'

Om de remgrepen te vervangen moesten eerst de de snoertjes van de fietscomputer worden doorgeknipt, en de bar-ends, handvatjes, shifters en oude schakelgrepen worden gedemonteerd.

In plaats van de Tektro remgrepen heb ik Avid Speed Dial 7 remgrepen gemonteerd. Die blijken een stuk rustiger te zijn, en hoewel de grepen een stuk korter zijn, laten ze zich ook prima bedienen:)

2. Shifters

open gestrokken shifter
vervuild en ingesleten
gedemonteerde X5 shifters
Het verdraaien van de originele SRAM X5 verstellers ging steeds zwaarder. Daarnaast lukte het me ook niet de achterderailleur zo af te stellen dat deze over het volledige bereik van de cassette goed schakelde, ook niet met een nieuwe achterderailleur, cassette en ketting.

Al een tijdje had ik nieuwe SRAM X9 verstellers in huis liggen, vandaar dat ik de X5 door de X9 exemplaren heb vervangen. In de praktijk is dat een hele verbetering!

De originele handvatten bleken te kort te zijn. Die heb ik daarom vervangen door universele neopreen exemplaren van de Halfords, die zelf op maat gemaakt moeten worden.

Bij toeval kwam ik er achter dat de X5 verstellers heel makkelijk uit elkaar te trekken zijn, als of het er voor gemaakt is. Op die manier werd duidelijk waarom het verdraaien van de verstellers zo belabberd ging, nou ja, de afbeeldingen spreken voor zich zelf ...

Dat het verstandig is om de shifters regelmatig uit elkaar te halen en schoon te maken moge duidelijk zijn!

3. Houder van de fietscomputer en bijbehorende snoertjes

'oude' houder met ingevreten contacten
'onfrisse' stekkertjes en busjes
universele houder voor BC1609
trapfreqentiesensor voor univ. houder
Zowel de snelheidsmeting als trapfrequentiemeting vielen de laatste tijd regelmatig uit. Het eerste was te verhelpen door de fietscomputer een paar keer te verdraaien ten opzichte van de houder, het tweede door de los getrilde stekkertjes van de trapfrequentiesensor weer stevig vast te duwen in de houder van de fietscomputer. Het uitvallen van de snelheidsmeting werd naar mijn idee veroorzaakt door een slecht contact van de contactkogeltjes in de fietscomputer zelf of door een slecht contact van diezelfde kogeltjes met de contactvlakjes in de houder. Daarom had ik al een nieuwe fietscomputer, een universele houder en een trapfrequentiesensor voor de universele houder aangeschaft, uiteraard inclusief de bijbehorende spulletjes.

Voordelen van de universele houder ten opzichte van de normale houder zijn dat je de contactbusjes eenvoudig uit de houder kunt duwen, zodat je bijvoorbeeld bij het vervangen of onderhouden van de shifters niet de bedrading van de fietscomputer hoeft door te knippen, en dat de trapfrequentie-sensor op een degelijke manier is aangesloten in plaats van met gammele stekkertjes.

Omdat de snoertjes van de fietscomputer toch al waren doorgeknipt was het een goed moment om de nieuwe spullen te monteren. De oude sensoren heb ik laten zitten. Van de nieuwe sensoren heb ik de contactbusjes met de benodigde snoerlengte afgeknipt, en deze heb ik vastgesoldeerd aan de bedrading van de oude sensoren. Eén en ander blijkt in combinatie met de 'oude' fietscomputer goed te werken, dus de 'nieuwe' blijft nog even op de plank liggen.

4. Lichtschakelaar

lichtschakelaar on top
De schakelaar voor de Cyo koplamp zat tot nu toe in een apart doosje dat vastgeplakt zat aan de Tektro remgreep. Door een iets andere dimensionering van de remgrepen en de shifters kon dat doosje niet terug naar z'n oude plek. Daarom is de schakelaar verhuisd naar de afsluitdop aan de bovenkant van de stuurbuis. Daar past het schakelaartje precies in, en het schakelaartje laat zich op die plek prima bedienen.

5. Spaak nr 6 linksvoor

links voor is spaak #6 gesneuveld
Alweer een spaak vervangen. Spaak numero 6 in het linker voorwiel was gesneuveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.