dinsdag 8 november 2011

Twee spaken vervangen

En nog een gebroken spaak
Spaaklengte ca 172 mm
Zoals ik in mijn vorige bericht vertelde was er in het linker voorwiel een spaak gesneuveld. Om die spaak te kunnen vervangen heb ik vorig week dinsdag een aantal nieuwe spaken besteld bij ICE. Het blijken 14G/15G double butted roestvrij stalen spaken te zijn van 172 mm lang.

Vandaag had ik een vrije dag, en toevallig werden de bestelde spaken vanochtend bezorgd. Mooi werk, want tijdens de laatste ritten was het me opgevallen dat er een flinke slinger in het betreffende voorwiel zat. Toen ik aan de slag ging bleek waarom, er was nog een spaak gebroken. Na het uitnemen van het voorwiel, afnemen van de band, remschijf en velglint kon ik de spaken vervangen. Ik had er een beetje een hard hoofd in dat door het op spanning brengen van de nieuwe spaken de slag helemaal uit het voorwiel zou verdwijnen, maar die zorg bleek niet terecht. Na het op spanning brengen van de nieuwe spaken, met o.a. de spaakspanningsmeter (zie ook mijn bericht "spaaknippels vervangen"), was de slag zo goed als verdwenen. Daarna heb ik de spanning van alle spaken gemeten. Slechts één spaak moest bijgeregeld worden, de rest was nog keurig op spanning. Daarna heb ik alles weer gemonteerd en was de klus weer geklaard. En nu maar hopen dat de andere spaken niet te zwaar belast geweest zijn en heel blijven!

Km stand: 9676.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.