vrijdag 14 januari 2011

Voorwiellagers vervangen

ICE support

Na vijf weken met sneeuw en pekel merkte ik dat er veel speling in de voorwiellagers zat. Op 9 jan 2011 heb ik dit bij ICE gemeld. Ik heb aangegeven dat ik dacht dat de speling een gevolg was van de vele pekel. Daarnaast heb ik gevraagd om een uitleg hoe ik de lagers kon vervangen, en of er een mogelijkheid is om de lagers beter te beschermen. Bijzonderheden uit deze email wisseling:
  1. ook volgens ICE zijn zout water en lagers geen vrienden;
  2. ICE stuurde me een uitleg over de wijze waarop de lagers vervangen kunnen worden, geïllustreerd met foto's;
  3. ICE bood aan om vervangende lagers te sturen als ik ze niet ergens anders te pakken kon krijgen;
  4. de onderstaande foto's van de oude lagers zorgden voor een schokreactie bij de betreffende ICE medewerker, vanwege de staat waarin de lagers bleken te verkeren. Hij leefde in de veronderstelling dat de lagers redelijk goed beschermd waren;
  5. ICE adviseerde de lagers in de winter af te dekken met een laagje vet. Dit vetlaagje werkt als een extra waterafstotende laag;
  6. de betrokken ICE medewerkers stelden zich heel klantvriendelijk op.

Aan de slag

Bij www.detechnoshop.nl heb ik nieuwe lagers besteld, vier stuks SKF 6001-2RSL.

Bij 1820km op de teller heb ik de voorwiellagers vervangen met hulp van de van ICE ontvangen instructies en foto's. Het nu volgende is dan ook een vrije vertaling daarvan, de foto's met Engelse teksten zijn van ICE afkomstig.

Om de voorwiellagers te verwijderen heb je een middelgrote platte schroevendraaier en een kunststof hamer nodig. Verder is het handig om te weten dat zich tussen de voorwiellagers een spacer bevindt.


Voor het verwijderen van het eerste lager van een voorwiel steek je de schroevendraaier door het gat van het voorliggende lager en de spacer, druk zonodig de spacer een beetje opzij en zet de schroevendraaier op de binnenring van het lager aan de andere kant van het wiel. Tik met de hamer op de schroevendraaier tot het lager in beweging komt. Verplaats de schroevendraaier af en toe en tik met de hamer tot het lager uit het wiel komt. Het verwijderen van het tweede lager gaat op dezelfde manier, maar makkelijker omdat er geen lager en spacer meer in de weg zitten.

Na afloop heb ik de stofkapjes van de lagers verwijderd. De lagers zagen er ondanks hun jeugdige leeftijd beroerd uit:


Voor het installeren van de lagers heb je een stuk buis nodig met een iets kleinere diameter dan die van de de lagers. Zelf heb ik hiervoor een oude bougiesleuteldop gebruikt. Leg het wiel op een stevige tafel, een workmate is ook goed. ICE beschrijft hoe je het met een hamer het lager met rustige klappen naar de plaats van bestemming kunt slaan. Het is de kunst om het lager recht naar beneden te slaan. Voor het monteren van het tweede lager niet vergeten eerst de spacer terug te plaatsen!


Zelf heb ik er voor gekozen de lagers in te persen met behulp van een stuk draadeind, moeren, ringen en bougiesleuteldop. Zie de onderstaande foto's. Door het aandraaien van de moeren wordt het betreffende lager op zijn plek gedrukt. En ook met deze methode geldt: niet vergeten voor het monteren van het tweede lager eerst de spacer terug te plaatsen!


Weer wat geleerd. Het vervangen van de voorwiellagers is namelijk prima gelukt. De volgende klus is het vervangen van de spaaknippels...

Km stand: 1820.

P.S. Dit bericht is achteraf gepubliceerd op 6-8-2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.