dinsdag 19 oktober 2010

Verlichting

Om de trike geschikt te maken voor m'n woon-werk verkeer, moest er nog wel wat gesleuteld worden. In de regel vertrek ik 's ochtends om ca kwart voor zes naar m'n werk. In oktober betekent dat een rit in het donker. De rit gaat dan deels door goed verlichte woongebieden en langs industriegebied, maar ook door stukken onverlichte polder. Mijn eerste aandacht ging daarom uit naar de verlichting, niet alleen om zelf goed te zien, maar zeker ook om gezien te worden. Met oog op het laatste fiets ik tegenwoordig trouwens altijd met de verlichting aan.

Op m'n vorige fiets, een Nazca Fuego, had ik in eerste instantie één koplamp, een B&M Lumotec IQ Cyo N Plus 175 QNDI 7.4V (60lux). Met die koplamp was het zicht veraf goed, alleen het zicht vlak voor de fiets vond ik onvoldoende, en ook over de zichtbaarheid van deze koplamp overdag was ik niet overtuigd. Daarom kreeg de B&M Cyo versterking van een led-lamp, een via LEDSEE verkregen 12V 3W-White-MR16-Cree-Chip-LED-Spot-210lm-10-Deg. Die lamp bleek een prima aanvulling op de Cyo. Als achterlicht gebruikte ik het standaard op de Fuego gemonteerde 3V achterlicht. Voor de voeding van de verlichting maakte ik gebruik van een zelf gefabriceerde batterijvoeding, op hoofdlijnen bestaande uit tien oplaadbare NimH penlites, twee LM317T spanningsomvormers voor de Cyo en het achterlicht, een schakelaar en een aantal aansluitbussen. De 12V LED spot bleek in de praktijk goed om te kunnen gaan met wat hogere en lagere spanningen dan 12V, dus daar was geen spanningsomvormer voor nodig. Voor het opladen van de penlites maakte ik gebruik van een snellader om de in serie geschakelde penlites op te laden zonder dat ze daarvoor uit de voedingsdoos gehaald moesten worden.

In de praktijk bleek de hiervoor geschetste oplossing prima te functioneren, zowel qua lichtopbrengst als qua betrouwbaarheid. Wel bleek dat de door de spanningsomvormers geleverde spanningen na verloop van tijd afweken van de waarden die ik had ingesteld. Mijn vermoeden was dat de instelbare weerstanden in de spanningsomvormers door de trillingen op de fiets langzamerhand verliepen. Daarom heb ik de variabele weerstanden vervangen door weerstanden met een vaste waarde, en dat bleek een hele verbetering.

Na de verkoop van de Fuego (en de bijbehorende verlichting) heb ik weer voor een zelfde oplossing gekozen, met als verschillen dat ik als achterlicht een B&M Toplight Line plus 323 ALT 6.5V heb gemonteerd, en de Cyo schakelbaar heb gemaakt vanaf het stuur. Door de Cyo uit te schakelen kan de actieradius van de verlichting bijna worden verdubbeld.

Figuur 1 is een soort schema van de gebruikte componenten en hoe deze aan elkaar geknoopt zijn. In dat schema heb ik bij de B&M lampen aangegeven welke waarden ik voor de weerstanden R2 en R3 in de spanningsomvormers heb gebruikt. Voor de berekening van die waarden heb ik de informatie op http://www.circuitsonline.net/schakelingen/97/voedingen/mini-lm317-voeding.html gebruikt, waarna ik waarden iets heb bijgesteld op basis van de in de praktijk geleverde spanningen. Figuur 2 is het binnenwerk van de batterijvoeding zoals ik deze op de Nazca Fuego heb gebruikt. Van het binnenwerk van de voeding op de trike heb ik helaas geen foto gemaakt, maar die is vrijwel gelijk.

Figuur 1 - schema
Figuur 2 - binnenkant batterijvoeding


Figuur 3 toont hoe de koplampen op de trike gemonteerd zijn.

Figuur 4 is afbeelding van het gekozen achterlicht, de B&M Toplight Line plus.

Figuur 5 is een foto van de voedingsdoos, en laat zien hoe deze met spanbandjes is vastgemaakt onder het zitje. Wat deze afbeelding niet laat zien is dat ik aan de onderkant van het zitje en aan de bovenkant van de voedingsdoos klittenband heb aangebracht om er voor te zorgen dat deze op zijn plek blijft zitten.

Tot slot is in figuur 6 de stuurschakelaar van de B&M Cyo afgebeeld. Deze is met dubbelzijdige plakband op de linkerremgreep geplakt.

Figuur 3 - koplampen
Figuur 4 - achterlicht
Figuur 5 - batterijvoeding
Figuur 6 - stuurschakelaar voor Cyo

P.S. Dit bericht is achteraf gepubliceerd op 29-07-2011.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Hans,

    Beetje late reactie misschien (gezien de datum van de posting), maar ik heb je blog pas gisteren ontdekt....;)

    Zitten die koplampen met een magneet o.i.d. vast? Anders begrijp ik het niet....?

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Wim,

    Het is altijd leuk als mensen je blog lezen, al is het wat laat:)

    Het voetje van de onderste LED spot heeft de vorm van een blokje. Op de lange zijden van het voetje heb ik dun dubbelzijdig plakband geplakt, waarna ik het voetje met twee boutjes heb ingeklemd tussen de twee verticale alu strips. De Cyo heeft onder de koplampbehuizing een beugel met een oogje, dus die is makkelijk met een opvulringetje en een boutje vast te zetten.

    :-O Nu pas realiseer ik me dat je vraag waarschijnlijk de bevestiging van het vierkante alu profiel aan de derailleursteun betreft. Wel, bij de Vortex zitten aan de voorkant van die steun twee bidon nokjes. In het alu profiel heb op plaats van die nokjes zowel aan de onder- als aan de bovenkant gaatjes geboord, aan de bovenkant wat groter zodat daar de kop van een inbusboutje doorheen past. Na montage heb ik zwarte tape op het profiel en over de gaatjes heen geplakt.

    Groetjes Hans.

    BeantwoordenVerwijderen

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.