vrijdag 15 oktober 2010

Onderdak

De schuur bood net genoeg ruimte voor de Nazca Fuego, de fietsen van de rest van het gezin en wat er verder zoal in een schuur wordt opgeborgen. Het herbergen van een trike gaat de capaciteiten van de schuur echter te boven. Daar komt bij dat de trike alleen op zijn kant door de schuurdeur past, en dat het manoeuvreren met de trike in de volle schuur ook geen pretje is. De trike in weer en wind buiten laten staan is wat mij betreft geen optie, vandaar dat er een eigen onderkomen voor de trike gecreƫerd moest worden. In afwachting daarvan heb ik de trike voorlopig in de slaapkamer van m'n dochter geparkeerd. Die was een aantal weken van huis vanwege een stage, dus dat kwam goed uit.

Voor de mooiigheid moest dat onderkomen het liefst achterin de tuin komen, en liefst zoveel mogelijk uit het zicht. Aangezien de beschikbare ruimte in de tuin ook beperkt is, er rekening gehouden moest worden met de tuin- en schuurdeur, looppaden en de afmetingen van de trike heb ik eerst een grondplan gemaakt (figuur 1) en een zijaanzicht (figuur 2, de lage kant is de voorkant).

figuur 1 - grondplan
figuur 2 - zijaanzicht


Voor de plaatdelen heb ik 18mm dik betonplex gebruikt, voor de staanders (lichtbruin) en dragende balken (donkergeel) heb ik tuinhout gebruikt van 70*45mm. In de onderkant van de palen heb ik M12 draadeind gedraaid. Met behulp van een paar moeren kan ik daardoor de berging wat in hoogte verstellen en goed waterpas stellen. Uiteindelijk hebben de inspanningen geresulteerd in figuur 3 t/m 5.

figuur 3 - zijaanzicht gesloten
figuur 4 - zijaanzicht geopend
figuur 5 - binnenkant


Zoals in figuur 5 te zien is de stalling ook voorzien van elektra. In de eerste plaats om het opladen van de batterijvoeding op de trike mogelijk te maken. En omdat die elektra er toch was heb ik ook TL-verlichting aangelegd.

In de vloer van de stalling is een grondanker aangebracht zodat de trike met een kettingslot aan de grond te verankeren is (figuur 6). De stalling is afsluitbaar met twee cylindersloten. Na de eerste de beste regenbui zaten die sloten vol zand (door het opspattende regenwater), vandaar dat ik ze afsluitbaar heb gemaakt met weg draaibare pindakaaspotdeksels (figuur 7). Die werken goed.

figuur 6 - grondanker en slot
figuur 7 - cylinderslot met pindakaaspotdeksel


De stalling functioneert goed. De trike is vrij gemakkelijk te parkeren en te voorschijn te halen. Het dak leent zich bovendien prima als werktafel voor allerhande klusjes.

P.S. Dit bericht is achteraf gepubliceerd op 28-07-2011.

28-07-2011: De waterbestendigheid van de gebruikte betonplex is niet zo goed als ik gehoopt had. Met name de rand aan de voorkant van het aflopende dak blijkt gevoelig voor de inwerking van water. Maar over het geheel genomen ben ik er tevreden mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.