zaterdag 12 maart 2011

Voorjaar!

Stangkoplagers. Half februari bleek er een behoorlijke speling te zitten in de stangkoplagers van het stuur. Op 20 februari heb ik het probleem bij ICE gemeld en gevraagd of ik bij hun nieuwe stangkoppen kon bestellen. Volgens de betreffende medewerker was ICE nog niet eerder benaderd vanwege slijtage van de Igus stangkoppen. Hoewel ik niet eerder met deze medewerker te maken had bleek uit zijn reactie dat hij wist van mijn eerdere problemen met de spaaknippels en voorwiellagers. ICE stuurde me kosteloos een complete vervangingsset. Om de oorzaak van de snelle slijtage te kunnen bepalen kreeg ik het vrijblijvende verzoek de oude exemplaren naar ICE te sturen. Dat heb ik gedaan. Overigens was deze medewerker er zeker van dat ik het probleem ook gehad zou hebben met de gebruikelijke metalen stangkoppen. Ook dit keer niets dan lof voor de door ICE geleverde ondersteuning!

Nieuwe Igus stangkop
Met het vervangen van de stangkoppen heb ik gewacht tot het beter weer werd. Tijdens het rijden ondervond ik namelijk geen hinder van de speling.

Op 12 maart, bij km stand 3344, heb ik de stangkoppen vervangen. Hiervoor heb ik de instructie van ICE "Adjusting track instructions" gevolgd. Het vervangen van de stangkoppen door de nieuwe was een fluitje van een cent, het uitlijnen van de voorwielen door de spoorstangen op de juiste lengte in te stellen een stuk lastiger. Na herhaaldelijk instellen, meten, borgmoeren vastdraaien, meten, er achter komen dat de instelling verlopen was, weer losmaken en opnieuw uitvoeren was de uitlijning in orde.

"Zomerbanden". De Marathon Plus hebben me lekvrij de winter door geholpen. Met beter weer in het vooruitzicht heb ik de Marathon Plus banden weer vervangen door de Kojaks. Dat fietst weer een stuk lichter!

Km stand: 3344 km

P.S. Dit bericht is achteraf gepubliceerd op 12-8-2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.