zondag 17 februari 2013

Freewheel body vervangen

Twee weken geleden moesten de ketting en cassette vervangen worden. Bij het vervangen van deze onderdelen viel me op dat er veel speling in de freewheel body zat. Ik heb toen de freewheel body gedemonteerd en gekeken of ik bij de lagers kon komen. Ik kon de lagers wel zien zitten, hoe de lagers vervangen moeten worden en welk type lagers daar voor nodig zijn kon ik echter niet zien. Ik heb toen de freewheel body weer teruggeplaatst en heb 's avonds via de mail wat vragen gesteld over de lagers in de achteras en de freewheel body aan sales@icetrikes.co.

Daarop kwam de volgende reactie:

"The bearings in the freehub body are of two types. The outer bearing in the free hub is 6902RU. So you would need 3 of these all together for the whole hub and freehub body as the two main hub bearings are the same. Inner bearing in the free hub body is 6802RU which is 15mm bore, 24mm Outside diameter, 5mm wide.

Replacing the bearings in the freehub is very tricky and requires a really good set of long nose circlip pliers (we destroyed the first hub we tried it on). It would be much easier to replace the whole freehub than the bearings. The bearings in the main hub are much easier to change and should be available from many local and internet suppliers (6902RU).

We can provide a freehub body with the bearings fitted. The cost of this would be €30 +shipping cost of €5."


De keuze was snel gemaakt en begin deze week werd een nieuwe freewheel body bezorgd.

Voordat ik de vervangingsoperatie heb uitgevoerd, heb ik eerst de speling op een filmpje vastgelegd. Achter bleek dat filmpje helaas niet zo scherp, maar dat er speling in de freewheel body zat is wel duidelijk zichtbaar in het volgende filmpje.



Stap 1 was het verwijderen van de cassette. Doordat de cassette zich al lekker vast had gebeten in de freewheel body ging dat niet zo makkelijk, maar na voorzichtig wrikken liet de cassette los.
Met twee inbussleutels heb ik het afdekkapje van de freewheel body verwijderd.
De freewheel body nadat het kapje is verwijderd.
De freewheel body kan nu eenvoudig van de as getild worden.
Verschillende cassettes hebben behoorlijk hun tanden gezet in deze body.
Blik op het meest versleten lager.
De nieuwe freewheel body ...
... in keurig streepjespak.
Netjes schoongemaakte zetel voor de freewheelbody.
Niet vergeten om de vulring terug te plaatsen! En een likkie vet.
Om de freewheel body op zijn plek te krijgen blijkt het nodig om de palletjes tijdelijk in bedwang te houden met een elastiekje.
Vervolgens moet dat elastiekje er natuurlijk weer tussen uit gepeuterd worden.
De body is geland.
Vervolgens een lik vet op het afdekkapje
Kapje d'r op, cassette d'r op en het afdekkapje zelf ook verstopt onder een laag vet. De laatste stap iss het monteren van het sluitkransje.

Na montage van het achterwiel in de trike was dit klusje weer geklaard. De komende tijd zitten er meer klussen aan te komen. Zo zit er al weer behoorlijk wat speling in de lagers van de voorwielen en de stangkoppen, komt er roest uit de balhoofdlagers, wil ik de spaken van de voorwielen vervangen omdat die met de regelmaat van de klok stuk gaan, en tenslotte beginnen de Kojaks voor ook al aardig aan het eind van hun latijn te raken.

Km. stand: 20.741

5 opmerkingen:

  1. knappe herstelling, mooi weergegeven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo,
    Ik heb zonet hetzelfde probleem met dezelfde freehub CHO 11 SEN 04.
    Mijn vraag is dan ook bij wie je deze nieuwe freehub hebt kunnen bestellen aangezien ik aangenaam verast ben van de prijs.

    Groeten,
    Gino
    gino.debuck@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bovenstaande informatie is inmiddels al wat gedateerd. Mogelijk dat de prijs inmiddels hoger is. Ik heb de freehub destijds bij de fabrikant van m'n trike, via sales@icetrikes.co besteld.

      Verwijderen
  3. De reparatie kan ook voor zo'n 12,- als je zelf de lagers vervangt. Je was er bijna... Piece of cake. Zie you tube.

    Volgens mij gaan er in deze body 2x6902 lagers in en dus niet een 6802!. Kun je overal kopen. Van Enduro bijvoorbeeld de 6902 LLB. Standaard zitten in deze hub EZO lagers in 6902RU. Waardeloos kun je na max 3.000 km vervangen!!! En ga dan niet weer je hele hub vervangen he.. :) succes verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar heb je de nieuwe body besteld ?

    BeantwoordenVerwijderen

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.