zondag 10 maart 2013

Stangkoppen, voorwiellagers en voorbanden vervangen

De laatste tijd stuurde de trike niet zo strak meer. Niet zo vreemd, want er zat een behoorlijke speling in de voorwiellagers en stangkoppen. Het volgende filmpje laat de speling in één van de stangkoppen zien.



Alle speling bij elkaar zorgde er voor dat ik aan de voorkant van de voorwielen een speling van zo'n 3 à 4 mm kon meten!

Als eerste heb ik de voorwiellagers vervangen, een klusje dat ik al een aantal keren heb uitgevoerd. Het lastigste onderdeel bij het vervangen van de voorwiellagers vind ik om de lagers recht in het lagerhuis te krijgen. Een grote valkuil is het vergeten van het vulstuk dat tussen beide lagers thuis hoort. Het laatste overkwam me bijna! Gelukkig zag ik het net op tijd en kon ik het tweede lager nog makkelijk verwijderen om het vulstuk te plaatsen.

Bij het vervangen van de voorwiellagers bleken er drie spaken in het rechter voorwiel gebroken te zijn, alle drie in de spaaknippel. De laatste tijd wordt ik met grote regelmaat geconfronteerd met spaken die op deze manier afbreken. Ik heb er een beetje genoeg van en heb daarom al nieuwe spaken (Sapim Race 18 x 172mm) en nippels (DT Swiss Pro lock 12mm) in huis gehaald om de voorwielen opnieuw te spaken. Het wachten is nog even op een geschikt moment om ze te vervangen.

De oppervlakken van de Kojaks zagen er pokdalig uit. Ze hebben een groot deel van de winterperiode dienst gedaan en dat was ze aan te zien. In die periode is de rechter voorband drie keer lek geweest, de linker voorband niet één keer. Nu, na 4853 kilometer, heb ik ze vervangen door nieuwe.

Het vervangen van de stangkoppen is ook een regelmatig terugkerende klus. Het vervangen en uitlijnen van de voorwielen gaat me inmiddels vrij gemakkelijk af.

Km. stand 21.119

Update 14-05-2013: Zojuist zag ik een interessant bericht van ICE op Facebook. Uit dit bericht blijkt dat er rubber beschermkapjes voor de stangkoppen in aantocht zijn, ook voor montage achteraf. Goed nieuws! Naar mijn idee moeten die het slijtageproces van de stangkoppen aanmerkelijk vertragen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.