vrijdag 4 januari 2013

Dwars derailleurwieltje

Vanmorgen, net twee kilometer van huis, maakte een plotseling geratel van de ketting duidelijk dat er iets niet lekker zat. Ondanks op- en afschakelen hield het geratel niet op. Er zat niets anders op dan te stoppen en te onderzoeken wat er loos was. Al snel bleek dat het onderste derailleurwieltje onder geen beding voor- of achterwaarts wilde draaien. Daarop heb ik fiets 180 graden gedraaid, en ben rustig naar huis gerateld. Gelukkig had ik thuis nog een setje passende derailleurwieltjes liggen. Het vervangen van het dwarse derailleurwieltje was vrij snel gepiept, waarna de woon-werkreis opnieuw aangevangen kon worden.

's Middags, terug van m'n werk, heb ik ook het bovenste derailleurwieltje vervangen én de onderstaande foto's gemaakt van het versleten derailleurwieltje.


In het lagertje is geen spoortje vet meer te bekennen. Hierdoor zal het slijtage proces behoorlijk versneld zijn, en is zoveel ruimte ontstaan dat één van de kogeltjes zich buiten de geëigende paden heeft begeven en klem is komen te zitten. Ik moet toegeven dat ik het derailleurwieltje in zijn bestaan erg weinig aandacht in de vorm van een lik vet heb geschonken, iets wat kennelijk wel nodig is!

Het SRAM derailleurwieltje heeft precies 7.000 km / 10 maanden zijn rondjes gedraaid in een SRAM X9 achterderailleur.

Km. stand: 19.528

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.