zaterdag 10 december 2011

Wind, een lek en voorbanden vervangen

Wat een wind deze week! Voor mij, met 's ochtends een noordwestelijke koers, betekende dat 's ochtends hard werken om een tempo van rond de 25 km/u vol te houden, maar soms lukte dat zelfs niet en zakte de snelheid naar een 22 km/u. Soms vraag je je tijdens zo'n rit wel eens af waar je mee bezig bent. Toch heeft het wel iets, zo'n gevecht met de elementen, en het geeft altijd weer voldoening als de bestemming bereikt is. 's Middags, met de wind in de rug, ging met kruissnelheden van 40-45 km/u met af en toe uitschieters naar 50 km/u. En dat is natuurlijk weer een mooie compensatie voor het geploeter in de ochtend!

Toen ik gisterenochtend de trike wilde pakken om naar 't werk te gaan stond de linker voorband leeg. Nadat ik de buiten- en binnenband van de velg had gehaald bleek een glassplintertje de oorzaak. Het stukje glas liet zich makkelijk verwijderen. Het viel me op dat het loopvlak nu toch wel erg dun was geworden. Het was het eerste en tevens laatste lek van deze band. Omdat ik al nieuwe voorbanden had liggen (wederom Schwalbe Kojaks 35-406, maar nu de draadversie) heb ik de oude Kojak namelijk gelijk vervangen. Dat betekent dat deze band het ca. 1000 km langer heeft volgehouden dan zijn rechter evenknie, in totaal 6290 km. De lekke binnenband heb ik tijdelijk vervangen door een nieuwe. Zodoende vertrok ik met een minuut of 20 vertraging naar het werk.

Vanochtend heb ik de lekke binnenband geplakt en weer gemonteerd. Daarnaast heb ik ook de rechter voorband vervangen door een nieuwe Kojak. Het vervangen exemplaar doet voorlopig weer dienst als reserve.

Km stand: 10.509

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.