maandag 18 april 2011

Ketting stuk

Toen ik vanochtend, op weg naar m'n werk, bij een verkeerslicht optrok, blokkeerden plotsklaps de trappers. Ietsje terugtrappen en opnieuw proberen hielp niet, dus heb ik maar snel uitgeklikt, ben van de trike gesprongen, en heb de trike naar de overkant van het kruispunt geduwd. Daar aangekomen bleek al snel dat één van de schakels was open gesprongen, iets naar buiten was gebogen, was blijven haken achter de kettingrolbeugel, en daardoor waarschijnlijk nog verder was uitgebogen. Verder bleek de opengesprongen schakel gescheurd te zijn. Helaas heb ik hiervan geen foto's.

Opbouw en onderdelen rollenketting (bron: Wikipedia)
SRAM Powerlink 9-speed
Gescheurde kettingschakel (rechts)
Gelukkig heb ik altijd een kettingpons en een paar verbindingsschakels bij me, dus het herstellen van de ketting was geen probleem. Dacht ik. Tot de ketting spontaan uit een aantal kettingbuizen liep. Met drie wielen aan de grond bleek het een hele klus om de ketting met behulp van de zwaartekracht weer in de kettingbuizen te krijgen. Maar uiteindelijk had ik het voor elkaar, dacht ik.

Bij het wegrijden voelde en hoorde ik al snel dat ik te vroeg had gejuicht, het kettingwiel draaide niet rond. Dus ben ik maar weer afgestapt. De kettingrolbeugel bleek de oorzaak. Die was verbogen, verdraaid en een beetje ingescheurd en duwde nu tegen de kettingrol. Met een tangetje was dit snel verholpen. Hierna kon ik mijn weg zonder problemen vervolgen. En ook de terugreis ging op rolletjes.

Twee weken geleden ben ik tijdens het smeren van de ketting ook al een ingescheurde schakel (onderste foto) tegen gekomen. Die heb ik toen ook vervangen door een Powerlink. Hoewel de kettinglengte aangaf dat de ketting nog niet versleten was, waren twee ingescheurde schakels kort na elkaar voor mij voldoende aanleiding om 's avonds de KMC X9 XSP ketting te vervangen door drie nieuwe SRAM PC971 kettingen.

Km stand: 4322.

P.S. Dit bericht is achteraf gepubliceerd op 21-8-2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.