zaterdag 17 augustus 2013

Achterdrager vervangen door lowrider

trike schuin van achteren (oud)
trike, zijaanzicht (oud)
lowrider (foto: InternetBikes)
Secula op spatbord (foto: B&M)
lowrider van opzij
lowrider, schuin van achteren
Mijn trike is altijd voorzien geweest van een bagagedrager, een achterdrager. Aan deze bagagedrager kon ik prima mijn lowridertassen hangen. Lowridertassen zijn wat minder hoog dan "normale" tassen voor een achterdrager. Jammer genoeg beschikte deze bagagedrager niet over extra - lage - tussenbuizen om de tassen aan op te hangen. Daardoor zaten de tassen hoger en verder naar achteren op de fiets dan mij lief was, wat een nadelige invloed had op het zwaartepunt van de trike. In de praktijk viel er goed mee te leven. Wel merkte ik altijd een groot verschil in het rijgedrag tussen het fietsen met en zonder tassen. Zonder die tassen is het heel makkelijk om de fiets aan de achterkant wat uit te laten breken en de trike als het ware de bocht om te zetten, met tassen lukte dat niet en moest ik het qua bochtenwerk wat kalmer aan doen.

Laatst viel me op dat de bagagedrager flink te lijden had gehad van de beugels van de tassen. Op de plekken waar de beugels de buizen van de bagagedrager omarmden werden de buizen behoorlijk dun. Ondanks dat de bagagedrager niet direct op instorten stond vond ik het een goed moment om naar een andere bagagedrager uit te kijken.

Het was natuurlijk het makkelijkst geweest om een bagagedrager te kopen met verlaagde tussenbuizen. Daarvan zijn diverse modellen op de markt verkrijgbaar. Maar deze modellen bieden wat mij betreft niet voldoende effect wat betreft het omlaag en naar voren verplaatsen (van het zwaartepunt) van de tassen. Omdat mijn tassen eigenlijk bedoeld zijn voor lowrider bagagedragers kwam ik op het idee om de bagagedrager te vervangen door een lowrider. Met de gedachte dat ik nog wel wat maatwerk zou moeten verrichten om de lowrider op te fiets te monteren heb ik bij InternetBikes voor een schappelijk prijsje de "Massload lowrider" gekocht.

Het vervangen van de bagagedrager door een lowrider zou ook gevolgen hebben voor het achterlicht, een B&M Toplight Line Plus. Het bevestigingspunt aan de bagagedrager zou hierdoor immers komen te vervallen. Ik heb nog even gedubd of ik het achterlicht aan de linker tas zou bevestigen. Toen ik er achter kwam dat B&M nu ook een LineTec achterlicht voor het spatbord in het assortiment heeft, de Secula Plus, was de keuze snel gemaakt en heb ik mij een Secula aangeschaft.

Wonder boven wonder bleek de lowrider perfect op de trike te passen :)) Alsof deze er voor gemaakt is! Voor de stevigheid heb ik beide delen van de lowrider met elkaar verbonden met een stuk rvs draadeind van 200 mm . Hiervoor heb ik in beide delen een gaatje moeten boren. Maar dat is dan ook de enige aanpassing.

Het aanpassen van de verlichting was een appeltje-eitje. Kwestie van het "oude" achterlicht afkoppelen, twee gaatjes boren in het spatbord, Secula Plus vastzetten, draadje verleggen, aansluiten, klaar.

rvs draadeind verbindt beide delen
close-up van Secula


De volgende foto's tonen de gevolgen van de "verbouwing" op het aanzicht van de trike.

trike schuin van achteren (nieuw)
trike, zijaanzicht (nieuw)


Tenslotte heb ik, toen het al donker was, de zichtbaarheid van de B&M Secula Plus vergeleken met die van de B&M Toplight Line Plus. Daarvoor heb ik beide achterlichten naast elkaar opgesteld, links de Toplight Line Plus, rechts de Secula Plus. Vervolgens heb ik op een afstand van ca. 12 meter een foto gemaakt.

Links Toplight Line Plus, rechts Secula Plus


Op de foto is de Toplight Line Plus als een iets grotere vlek te zien, maar veel scheelt het niet. Dat brengt mij tot de conclusie dat het met mijn zichtbaarheid in het donker wel goed zit.

Op de hamvraag of deze verbouwing het gewenste effect heeft op het weggedrag van de trike heb ik nog geen antwoord. De komende week zal hier meer duidelijkheid over moeten verschaffen.

Km. stand: 25.028

2 opmerkingen:

  1. En hoe snel gaat uwe "rots op drie wielen" eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hangt af van de temperatuur, wind, neerslag en mijn fitheid natuurlijk. In dit jaargetijde schommelt de gemiddelde snelheid zo rond de 30 km/u. Voor een betere indruk zou je kunnen kijken in de spreadsheet op https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqxoRNOWgEvrdHZONXFYcXRvU3NjTGpTbGVCUk9Qd2c&single=true#gid=0 of rechtsboven in dit venster op het Garmin Connect of Strava logo te klikken.

      Verwijderen

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.