vrijdag 19 april 2013

Linker balhoofdlagers vervangen

Al een tijdje kwam er een roestachtig goedje uit het linker balhoofd van de trike. In combinatie met regen zorgde dat voor grote roestvlekken. Desondanks functioneerde het linker balhoofd nog prima. Het sturen ging soepel, zonder schokken, en ook was er geen voelbare speling. Toen ik echter op de site van Mammoet Rijwielen een aanbieding van FSA Orbit X 1" Ahead Balhoofdsets aantrof, dezelfde balhoofdsets als ICE op mijn trike gemonteerd heeft, heb ik mijn slag geslagen en gelijk twee balhoofdsets aangeschaft. Dit weekend bleken die goed van pas te komen ...

met klemring bovenop
klemring verwijderd
Omdat de voorwielen afgelopen weekend toch al van de trike af waren vanwege het vervangen van de spaken, leek me dat een prima moment om ook de linker voorvork te demonteren, het balhoofdstel schoon te maken, in te vetten en weer te monteren. Daartoe heb ik eerst het spatbord verwijderd, de remkabel losgemaakt, de bout waarmee de stuurstangkop aan de voorvork is bevestigd losgemaakt, en de klemring van de bovenkant van de vorkpijp verwijderd.
'vorkje' verwijderd


Er moesten een rubber hamer en een dop aan te pas komen om de vorkpijp uit de balhoofdbuis te drijven. Daarna konden de onderdelen van het balhoofdstel los gepeuterd worden. De hoeveelheid roest die ik zag overtrof mijn stoutste verwachtingen! Kennelijk was de afdichting van de lagers al langere tijd niet in orde.

balhoofdlagers verwijderd


'vorkje' + oude balhoofdstel
patiënt na de operatie
De lagerschalen, de balhoofdbuis en het vorkje heb ik goed ontroest en schoon gemaakt. Ik zag geen heil in het oplappen van de onderdelen van het balhoofdstel, en heb daarom de onderdelen van één van de aangeschafte balhoofdstellen gemonteerd, en heb daarbij alles rijkelijk voorzien van vet. Omdat het om een zelfde balhoofdstel ging was het niet nodig om de lagercups te vervangen.

Voordat ik klemring heb vastgezet, heb ik boven op de klemring een grote carrosseriering gelegd, waarna ik door deze ring een boutje in kop van de vorkbuis heb gedraaid. Door het boutje vast te draaien wordt de vorkbuis omhoog getrokken en komt de klemring op de juiste plek te zitten. Vervolgens heb ik het boutje van de klemring aangedraaid en de overige onderdelen weer vastgezet. Binnenkort zal ik ook het balhoofdstel aan de rechterkant controleren. Nu had ik daar geen puf meer voor.

Km. stand: 21.980 (klus uitgevoerd op 14/4)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.