zaterdag 24 september 2011

Woon-werkroutes

Tot voor kort zat de mount voor m'n Garmin eTrex Vista HCx gps gemonteerd op de rechter bar-end aan het stuur. Bij eerdere ritten was dat goed bevallen. Het bedienen en aflezen ging goed, en slechts een enkele keer viel de Garmin uit. Toen ik de Garmin echter meenam om m'n woon-werkrit te loggen werd het een ander verhaal. Tijdens een enkele rit viel het apparaat soms wel tien keer uit, steeds op stukken met een straatstenen wegdek. Hierdoor waren de tracklogs van die ritten onbruikbaar.

Uit berichten op internet is me duidelijk geworden dat ik niet de enige ben die met een uitvallende Garmin eTrex Vista HCx te kampen heeft. Ik heb heb het probleem bij Garmin Support gemeld met de vraag of zij misschien een oplossing voor het probleem wisten, maar tot nu toe heb ik geen reactie mogen ontvangen. Jammer.

Mount gaat verhuizen
Nieuwe plek voor Garmin
Intussen had ik bedacht dat de plek van de Garmin aan het uiteinde van het stuur qua trillingen verre van ideaal was. Daarom heb ik de mount verplaatst naar een plek waar de trillingen minder heftig zijn: midden tussen de wielen.

Om de mount op de gewenste plek en met de juiste te kunnen monteren heb ik de zaag in de mount gezet. Uiteindelijk heeft m'n geknutsel geresulteerd in de tweede afbeelding.

Heeft het geholpen? Zeker! Tijdens de afgelopen week (bijna 200 km) is de Garmin slechts één keer uitgevallen. Zodoende heb ik een aantal bruikbare tracklogs verkregen. Omdat ik 's middags meestal een iets andere route kies, zijn in de hierna weergegeven kaart twee routes opgenomen. De blauwe route is de woon-werkrit, de groene de werk-woonrit.

Woon-werkroutes

Grotere kaart weergeven     Download gpx bestand

In de Beneluxtunnel gebruik ik als het even kan de servicetunnel (buis C) in plaats van de fietstunnel. Dat betekent weliswaar een stukje omrijden, maar ook dat ik de rit niet hoef te onderbreken voor de lift of de roltrap aan weerszijden van de fietstunnel. Door de langere afdaling gaat het lekker hard naar beneden (meestal tussen de 52 en 57 km/u), de langere "beklimming" is goed voor de conditie.

P.S. Een nadeel van de nieuwe plek is dat het bedienen en aflezen van de Garmin een stuk lastiger is. Voor ritten waarbij de wegwijscapaciteiten van de Garmin van belang zijn zal ik de Garmin dan ook op z'n oude plek plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.