|
Weer rijklaar |
|
|
|
Boutkop aan de binnenzijde |
|
|
|
Moertje aan de buitenzijde |
|
|
|
Speciaal geval |
|
|
Vandaag heb ik de trike weer rijklaar gemaakt, oftewel het achterwiel, de achterderailleur, de bagagedrager, het achterspatbord en het zitje weer gemonteerd, de bedrading weer netjes vastgemaakt en aangesloten en de achterderailleur weer afgesteld.
Een speciale vermelding verdient de bevestiging van de bagagedrager en het achterspatbord. In het bericht met de titel '
schuren en lakken' heb ik beschreven hoeveel moeite het me kostte om de oude boutjes te verwijderen. Welnu, om me die ellende in de toekomst te besparen heb ik:
- voor extra grip gekozen voor zeskantboutjes in plaats van de originele lage inbusboutjes;
- de nieuwe boutjes andersom gemonteerd, met een moertje aan de bagagedrager- en spatbordbeugelzijde;
- de boutjes voorzien van een lik Shimano anti-seize montagepasta;
- de lak beschermd met ringetjes zodat de lak beter bestand is tegen het verdraaien van spatbordbeugels en de bagagedrager.
Een speciaal geval was de bevestiging van de spatbordbeugel aan de derailleurkant. Op die plek is geen plek voor een boutkop. Daarom heb ik die boutkop er afgezaagd, en het boutje met een moertje tegen de buitenkant van het frame geborgd. Lastig om zoiets uit te leggen, hopelijk zijn de foto's wat dat betreft duidelijker.
Mocht de boel ooit weer los moeten, en zouden de boutjes het tegen die tijd toch in hun kop gekregen hebben om muurvast te gaan zitten, dan mogen ze van mij lekker blijven zitten. Ik ga er van uit dat ik de moertjes, en daarmee ook de accessoires die door die moertjes worden vastgehouden, tegen die tijd wel eenvoudig los krijg!
Ik zat op die laatste foto de constructie van zo'n ketting eens goed te bekijken. Het is bijna kunst, zo mooi.
BeantwoordenVerwijderenWel slim om er van die plaatjes tussen te leggen. Scheelt altijd.
Ik smeer alle boutjes en moertjes altijd in met vaseline. Helpt vaak wel, maar ook niet altijd...;)