zondag 27 mei 2012

Schuren en lakken

Vrijdagmiddag had ik gepland de eerder gesignaleerde oxidatieplekken en roestplekken te behandelen. Om overal goed bij te kunnen wilde ik eerst 'even' de bagagedrager, het spatbord, achterwiel en zitje verwijderen. Dat 'even' bleek een misrekening...

nodig om 4 inbusboutjes los te krijgen
de inbusboutjes, of wat er van over is
Vier inbusboutjes, waarmee de bagagedrager en het achterspatbord aan het frame geschroefd zitten, zaten muurvast.

Eén inbusboutje bleek na veel aandringen los te krijgen met een inbussleutel.

Nummer twee liet zich pas vermurwen met een flinke schroevendraaier en een bahco, na ingezaagd te zijn met een ijzerzaag. Helaas schoot ik bij het inzagen van dit boutje uit waardoor de snelspanner van het achterwiel, dat op dat moment nog in het frame zat, nu ook voorzien is van een zaagsnede:(

Voor nummer drie bleken deze oplossingen niet afdoende. Tot overmaat van ramp sneuvelde de kop van het boutje. Zelfs met een enorme verstelbare sleutel gaf het boutje geen krimp. Met deze sleutel kreeg ik te weinig grip op de resten van het boutje. Een griptang kreeg wel de benodigde grip, en met veel beleid is het uiteindelijk toch gelukt het boutje te lossen.

Bij nummer 4 heb ik de V-vormige spatbordbeugel uitgebogen zodat ik deze achter het boutje vandaan kon wurmen en ik gelijk goed grip had met de griptang. Met een flinke krachtsinspanning gaf ook dit boutje zich uiteindelijk gewonnen. Goed, dat 'even' bleek uiteindelijk uitgemond te in zijn in twee-en-een-half uur durende strijd.

Na deze moeizame start heb ik eerst de loszittende lak verwijderd. Er bleek meer lak los te zitten dan ik op voorhand had verwacht. Ik schrok toch wel een beetje van het resultaat:

links achter
drager mount lv
dynamo mount
rechts achter
drager mount rv
mannetje


Ook de voorste frame-zitje adapter zag er bepaald niet fris meer uit.

frame-zitje adapter
idem, maar nu gedemonteerd
idem


Niet eerder heb ik een fiets gehad die in zo'n korte tijd (iets meer dan anderhalf jaar) zo'n verval vertoonde! Maar goed, ik ben de aangetaste plekken te lijf gegaan met een staalborsteltje, gemonteerd op de boormachine, en schuurpapier. Na anderhalf uur borstelen, schuren en schoonmaken was dit het resultaat ...

geschuurd
idem
idem


Voor het lakken van de kale plekken had ik eerder bij een bouwmarkt de keuze laten vallen op lak van Hammerite. Hammerite Hechtprimer voor non-ferro metalen, "een watergedragen primer voor uitstekende hechting op zink, aluminium, gegalvaniseerd metaal, koper, chroom, roestvrijstaal en messing", en Hammerite Metaallak, "een decoratieve roestwerende metaallak; stopt het roestproces en biedt een duurzame bescherming". Dat leek me wel wat.

hechtprimer en metaallak
Nog dezelfde middag heb ik de kaal geschuurde plekken in de primer gezet. Zaterdagochtend heb ik deze plekken lichtjes geschuurd en nogmaals in de primer gezet.

's Middags heb ik met tussenpozen van vier uur deze plekken en de frame-zitje adapter gelakt met de metaalverf. De volgende foto's geven een indruk van de verfresultaten na een dag drogen. Bij een professionele schilder zullen nu waarschijnlijk de tranen in de ogen springen. Terecht, mij valt het ook een beetje tegen. Aan de andere kant, ik denk dat wanneer alles weer in elkaar gezet is en de tassen weer op hun plek hangen dit broddelwerk niet meer zo opvalt. Hopelijk biedt de Hammerite in ieder geval wel goede bescherming tegen de oxidatie- en roestduveltjes.

frame-zitje adapter
links achter
drager en dynamo adapter


Bij aankoop van de Hammerite verf is het me niet opgevallen dat deze verf weliswaar snel te verwerken is, maar dat het lang (twee weken!) duurt voordat deze verf is uitgehard. Had ik de gebruiksaanwijzing wel goed gelezen dan had ik waarschijnlijk gekozen voor een andere lak. Maar goed, hopelijk hebben de hoge temperaturen van deze dagen een positieve invloed op het uithardingsproces. Voorlopig laat ik de lak nu dus even uitharden, maar ik geloof niet dat ik twee weken ga wachten met het weer gebruiksklaar maken van de trike!

Km. stand: 14.743

1 opmerking:

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.