|
Schwalbe Kojak rechtsvoor versleten |
|
|
|
Spaak linksvoor gebroken |
|
|
Na 5263 km wordt het canvas van de rechter voorband, een Schwalbe Kojak 35-406 vouwband, zichtbaar. Versleten dus. Met beide voorbanden heb ik tot nu toe geen enkele keer lek gereden. So-wie-so heb ik geen klagen over het aantal lekke banden met de trike. Tot nu toe slechts één keer! Ik moet er wel bij vermelden dat ik de Kojaks iedere week even controleer op indringers, en die er zo nodig uitpulk met een dun metalen satepennetje. Ik heb de band vervangen door een gebruikte band die ik nog had liggen, een Schwalbe Kojak 35-406 draadband met 1839 km ervaring.
Verder blijkt er linksvoor een spaak gesneuveld te zijn, nog in de spaaknippel. Jammer, want sinds ik alle
spaaknippels vervangen heb, waren de wielen heel stabiel. Helaas heb ik geen reserve exemplaren, dus moet ik nieuwe spaken bestellen. In de documentatie van de trike kan ik niet vinden welke spaken gebruikt zijn, daarom heb ik eerst maar eens gemeten welke maat de spaken hebben. Als ik het goed heb gemeten (met een schuifmaat) zijn de spaken 172 mm lang, double butted, dikte 2,0 - 1,8 - 2,0mm. Het blijkt dat double butted spaken van deze lengte lastig te krijgen zijn, ook op internet. Daarom heb ik een mailtje verstuurd naar de leverancier van de trike met de vraag of zij me een aantal spaken kunnen leveren. Gezien mijn eerdere (positieve) ervaringen met
ICE lijkt me dat geen probleem. Even hun reactie afwachten.
Km stand: 9418
Ik vind het knap, meer dan 5000 kilometer met Kojaks op de voorwielen van een driewieler. Ik kom daar bij lange na niet aan. Ik denk dat het bij mij meer bij de 3500 kilometer in de buurt ligt.
BeantwoordenVerwijderenGisteren trouwens een klapband gehad. Ik had te laat door dat mijn Kojak zo bruut versleten was.
Hoi Quemo,
BeantwoordenVerwijderenIk vermoed dat een open driewieler door het lagere gewicht en het ontbreken van een neus minder van de voorbanden vergt dan een velomobiel, vooral in de bochten.
Wat betreft die klapband, die band zag er niet best meer uit! Ik kan me voorstellen dat je dat met een velomobiel niet altijd aan ziet komen, aangezien je normaal gesproken nauwelijks zicht op de banden hebt.
M.v.g. Hans.