donderdag 25 juli 2013

Nieuwe fietscomputer

Sinds ik eind mei twee spaken moest vervangen en de spaakspanning van de voorwielen heb verlaagd, heb ik me niet meer hoeven bezig te houden met reparaties. Wekelijks de ongewenste indringers uit de banden verwijderen, beetje extra lucht in de banden, ketting schoon maken en smeren, schijfremmen bijstellen, meer was niet nodig. Dus was er tijd om enkele verbeteringen aan te brengen. Eén van die verbeteringen betrof de fietscomputer.

Het gebeurde de laatste tijd regelmatig dat de bekabelde Sigma BC1609 het contact met één van de sensoren verloor, naar mijn idee doordat de contactjes in de fietscomputer zelf niet meer zo fris waren. Dat probleem zou simpel op te lossen zijn door een nieuwe Sigma BC1609 te kopen, ware het niet dat ik intussen wat meer wensen had ten aanzien van een fietscomputer. Zo wilde ik graag een fietscomputer met hartslagmeting en een fietscomputer die de fietsritten gedetailleerd registreert. Dat betekende dat een nieuwe fietscomputer gekozen moest worden.

Garmin Edge 510 prestatiebundel
Bontrager Speedtrap speed sensor
Bontrager Interchange cadence sensor
Garmin Edge 510 op het stuur
Na het lezen van een aantal reviews, met name het Garmin Edge 510 In-Depth Review van DC Rainmaker, viel mijn keuze op de Garmin Edge 510 met prestatiebundel. Standaard wordt de Garmin Edge 510 geleverd met een standaard fietssteun, USB-kabel, oplader, bevestigingskabeltje en een handleiding. De prestatiebundel voegt hier een voorsteun, premium hartslagmeter en de gecombineerde snelheids-/cadanssensor GSC-10 aan toe.

De GSC-10 is bedoeld voor montage op het linker been van de liggende achtervork van een "normale" fiets, en kan op die plek de omwentelingen van de linker crankarm en het achterwiel registreren. Aangezien op mijn trike de crankarmen en het achterwiel mijlenver van elkaar verwijderd zijn had ik voor de trike niet zo veel aan deze sensor. Geen probleem, ik heb andere fietsen waarop de GSC-10 wel prima inzetbaar is.

Garmin levert geen sensoren die alleen de snelheid of de cadans registreren. In theorie is dat geen probleem. De Edge 510 is namelijk ANT+ compatible. Dat betekent dat gebruik gemaakt kan worden van ANT+ sensoren van andere fabrikanten. Op http://www.thisisant.com/directory/edge-510/ is een lijst te vinden van sensoren die compatible zijn met de Garmin Edge 510, waaronder snelheidssensoren en cadanssensoren van O-synce en Bontrager.

Omdat ik van plan was de fietscomputer bij ze te bestellen heb ik Futurumshop voor de zekerheid de volgende vraag gesteld: "Op mijn ligfiets trike heb ik aparte sensoren nodig voor de snelheid en de cadans. Kan de Garmin 510 tegelijkertijd overweg met aparte sensoren voor snelheid en cadans, zoals bijvoorbeeld die uit de Macro X serie van O-synce?" Tot mijn verrassing kreeg ik de volgende reactie: "Een Garmin Edge ontvangt alleen de eigen Garmin sensoren. Twee losse sensoren zullen niet herkent worden." Ik weet dat deze reactie onjuist is maar wilde niet het risico lopen dat e.e.a. niet zou samenwerken. Op basis van de review van DC Rainmaker wist ik dat de Garmin 510 prima overweg kan met de sensoren van Bontrager. Daarom heb ik een bedrijf gezocht en gevonden dat deze sensoren verkoopt: Bikestudio.nl. Zo besteld en zo gekregen.

De bezorgde snelheidssensor bleek echter niet de bestelde Bontrager Interchange ANT+ Speed Sensor (met ongeveer hetzelfde uiterlijk als de Bontrager Cadense sensor), maar de Bontrager speedtrap sensor. Deze laatste is bedoeld voor plaatsing in compatibele Bontrager-vorken. Op twee mailtjes van mijn kant, waarin ik aangaf dat ik graag de bestelde sensor wilde ontvangen, is niet gereageerd. Vervelend! Ik heb me er bij neer gelegd. Met wat knutselwerk is het toch gelukt de sensor op de achtervork te monteren. Het geheel zal niet de schoonheidsprijs winnen, maar het werkt goed.

Sinds 26 juni heb ik de Garmin Edge 510 in gebruik en heb ik mijn ritten ge-upload naar Garmin Connect en Strava. De grootste meerwaarde vind ik de registratie van de hartslag. Tijdens een rit kun je er bewust voor kiezen om tot het uiterste te gaan of voor een veilige inspanning te gaan. Tot nu toe deed ik dat op gevoel, en met name met wind tegen moest ik de soms (te) zware inspanning de volgende dag bekopen met een flink moeheidsgevoel.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Hans,

    Kijk dat is nou een verhaal waar ook velomobielrijders wat aan hebben!
    Ook ik had al eens zitten denken aan een eventuele GPS gestuurde computer, maar inderdaad zijn dikwijls de snelheids en cadans sensoren gecombineerd. Dat heb jij dan nu mooi uitgezocht!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Adri,

    Bedankt voor je reactie. Leuk dat ik je van bruikbare info heb kunnen voorzien :) Overigens gaan de meeste credits natuurlijk naar DC Rainmaker die het echte testwerk heeft gedaan en zijn ervaringen uitgebreid heeft gedeeld.

    Groeten, Hans.

    BeantwoordenVerwijderen

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.